Wednesday, 27 June 2018

13-Syawal: Telur Mata Sapi Banjir Kicap Versi Adhwa

Teks: Nasriah Abdullah
Foto: Nasriah Abdullah


13-Syawal

Bila kau dah berhari-hari melantak daging, ayam, udang dan pelbagai makanan sedap berlemak, ada masanya kau kan merindu si telur mata sapi banjir kicap dengan taburan cili padi merah yang menggoda.

Ini menu paling sempoi kau masak bila kemalasan mengotorkan dapur membelenggu diri mu. Jimat, cepat dah mudah!

Kenapa aku cakap jimat, ceat dan mudah?

Tengok ni bahan-bahan dan cara penyediannya.


Bahan-bahan:-

2 biji telur saiz AA
5 biji cili padi merah
3 sudu minyak masak
2 mangkuk nasi putih


Cara-cara memasak:-

1. Panaskan kuali. Masukkan minyak masak.

2. Pecahkan telur di atas kuali. Hati-hati yer. Jangan sampai kuning telur tu pecah. Masukkan terus 2 biji telur, jadi orang tak tau yang ko makan sampai 2 biji telur. Kalau ada yang tanya, "apasal ada 2 kuning telur?". Ko jawab jak, "maybe telur tu kembar", hihihi



3. Tabur cili padi atas telur. Kalau nak lagi pedas, boleh tambahkan jumlah cili padi merah yer. Kalau ada cili padi hijau lagi bagus. Sedap dan manis. Memandangkan cili padi semua dah jadi merah, terpaksalah aku guna apa yang ada dalam peti sejuk.

4. Bila dah agak keperangan di tepi-tepi telur tu, terbalikkan perlahan-lahan. Hati-hati, jangan sampai kuning telur rosak. Nanti namanya tak jadi telur mata sapi. Hihihi



5. Dalam 5 hingga 10 saat, angkat dan toskan minyak.

6. Di dalam pinggan kecik, simbah kicap sebanjir yang kau mahu.

7. Hidang dengan nasi putih panas yang dah kau masak awal tadi.



8. Selamat menjamu selera.




Tawau: Terokai Dunia Perniagaan Digital Bersama eUsahawan

[PROGRAM KHAS EUSAHAWAN TAWAU, SABAH] Sila daftar disini  http://bit.ly/eUsahawan-Tawau Ingin menjadi seorang Usahawan Digital?...

Post Paling Popular