Friday 29 July 2016

Kata Kunci #9: Pengalaman Memulakan Bisnes Tanpa Modal

  

Teks: Nasriah Abdullah
Foto: -


Kakak dah berangkat ke sekolah. Baba dah sampai pejabat agaknya. Adik masih melayani mimpi indah. Sempatlah agaknya siapkan satu entri pagi ni sementara anak syurga sorang ni masih lena dibuai mimpi indah.

Berniaga tanpa modal? Uhhmmm... pelik bunyinya kan? Boleh ke mula berniaga tanpa keluarkan modal? Eh! Betul ke zero modal boleh mulakan bisnes? Ramai sahabat-sahabat bertanya soalan yang sama. Ada yang percaya dan tidak kurang juga ingat saya hanya bergurau senda.

Ya betul, anda boleh mula berniaga tanpa keluarkan modal. Pengalaman saya sendiri mula terjebak berniaga tanpa modal bersama vitamin Shaklee. Eh! Kau gila Rieya, Shaklee tu mahal! Adakah orang nak beli? Kalau ada pun tentu orang-orang yang 'berada' dan bergaji besar. Mana nak korek duit nak buat modal? Tak mampulah aku...

Pada mulanya saya juga berfikiran sama seperti anda, akan tetapi setelah membuka minda dan mendalami serba sedikit ilmu tentang produk kesihatan Shaklee serta cara menjual produk berkenaan tanpa keluarkan modal, saya mula jatuh cinta. Cinta itu kian berputik apabila untung dari hasil jualan dikumpul dan dijadikan modal tambahan untuk mulakan bisnes lain.

Saya mula terjebak dengan bisnes Shaklee setelah berpantang kelahiran ketiga. Pada mulanya saya hanya berdaftar sebagai ahli Shaklee kerana inginkan harga produk yang 30% murah dari harga pasaran. Nak dijadikan cerita, pada ketika itu saya masih bekerja. Dengan mengamalkan produk ini secara konsisten saya merasai perbezaan yang ketara jika dibandingkan sewaktu berpantang kandungan sulung dan kedua. Dalam masa yang sama tanpa saya sedari rakan-rakan disekeliling saya sedang memerhati. Ok, stop cerita ini dulu. Hihihi...kita sambung cerita berniaga tanpa modal.

Masih tak nampak bukan bagaimana bisnes Shaklee tanpa modal? Caranya mudah saja. Tapi diingatkan bahawa tips yang saya kongsikan ini cuma khas untuk bisnes Shaklee sahaja. Kalau produk lain itu saya akan kongsikan di entri akan datang. InsyaAllah. Doakan saya yer.

Pada sahabat-sahabat saya yang berminat untuk mula berniaga tanpa modal dengan produk kesihatan Shaklee seperti saya, anda hanya perlu dan wajib  mendaftar sebagai AHLI Shaklee sahaja.

Dengan melaburkan yuran keahlian sebanyak RM69. Tak perlu diperbaharui setiap tahun. Yuran keahlian ini seumur hidup. Setelah sah bergelar ahli Shaklee, anda hanya perlu mulakan perkongsian dikalangan keluarga, jiran tetangga dan rakan-rakan sepejabat untuk mengumpul modal permulaan.

Seperti yang anda sedia maklum, tanpa modal bisnes kita sangat terhad. Justeru, kita perlu menunggu pelanggan bayar terlebih dahulu, kemudian barulah kita ada produk untuk dijual. Betul tak? Kes ini adalah sama seperti bisnes dropship. Duit bayaran daripada pelanggan adalah modal pertama kita.

Untung daripada hasil jualan tadi hendaklah disimpan dan dikumpul untuk dijadikan modal stok sedia ada dikemudian hari. Nampak tak? Sebab itulah saya sarankan agar kita mulakan dahulu dikalagan orang-orang yang terdekat dengan kita seperti keluarga dan rakan-rakan.

Selain daripada mendapat keuntungan daripada hasil jualan tadi, pihak Shaklee akan memberikan sejumlah bonus bulanan yang akan di bayar setiap tengah bulan. Bonus bulanan ini akan dibayar terus ke akaun bank setiap ahlinya yang layak sahaja.

Melalui keuntungan hasil jualan dan bonus yang dibayar inilah yang saya jadikan modal untuk membeli stok baru. Saya mulakan dengan menyimpan sedikit stok yang tinggi permintaannya seperti Alfalfa Complex, B-Complex, Ostematrix, Herb-Lax, Sustained Release Vita C Plus dan ESP.

Namun, harus diingat bahawa bisnes tanpa modal ini sangat mencabar dimana ianya memerlukan daya usaha dan kesungguhan yang tinggi dan kuat. Jika kita mahukan keuntungan dan bonus yang tinggi tanpa menyimpan stok, kita kena bijak mencuri hati pelanggan kerana tidak ramai pelanggan yang sanggup membayar terlebih dahulu kemudian menunggu beberapa hari barulah mereka dapat produk tersebut.

Selain daripada orang-orang disekeliling kita, anda juga harus bijak manfaatkan medium pemasaran percuma. Contohnya gunakan facebook, instagram, wassap, telegram, emel dan blog sebaik mungkin dalam pengiklanan produk. Daripada buang masa 'scroll-up' status wall orang lain yang tidak memberikan kita pendapatan tambahan lebih baik manfaatkan medium pemasaran itu. Hihihi... biar kita pula yang buat mereka 'scroll-up' status kita. Betul tak?

Kongsilah sebanyak mana kebaikan dan kelebihan produk Shaklee dengan bakal pelanggan di luar sana. Tempahan dan bayaran produk daripada mereka juga salah satu punca modal permulaan dalam bisnes tanpa kita keluarkan duit poket sendiri sebagai modal permulaan berniaga. Mudah bukan?

Jika anda ingin bersama saya dalam bisnes Shaklee tanpa modal dan ingin menimba ilmu dalam dunia blogger, boleh sertai kami dalam kelas asas blog dan penulisan. Analisa dahulu sebelum masuk kelas. Boleh wassap/telegram atau mesej inbox apabila sudah bersedia.

Daftarlah bila sudah bersedia. Pendaftaran kami buka setiap hari. Insya-Allah, dengan doa dan harapan, semoga Allah permudahkan segala usaha kita bersama menjana ekonomi ummah.


Mudah ke tersangat mudah?
Suka ke tersangat suka?
Sengih!
Sila share untuk berkongsi maklumat.


Apa tunggu lagi, mendaftarlah dengan saya selaku Pengurus Online Bertugas:


Nasriah Abdullah - Pengurus Online ABDR
Email : 
pnnasriahabdullah@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp : +6016-817 8716


add saya di facebook :

mohon bantuan anda untuk LIKE & SHARE FB Page saya:

Jemput singgah ke blog saya:













No comments:

Post a Comment

Aroma Dapur Adhwa: Keria Gula Merah

Alhamdulillah. Penutup September dan pembuka Oktober, banyaknya berita-berita indah. Ingatkan bolehlah tidur dengan lena tapi kan sama ju...

Post Paling Popular