Entri #41
Teks: Nasriah
Abdullah
Foto: -
Sumber: Irfan
Khairi
Syukur
Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah.
Mendung! Ya,
petang ni cuaca agak mendung sedikit. Adakalanya diselang-selikan dengan hujan
renyai-renyai. Sedang mengarang ulasan-ulasan ebook yang diberikan secara
percuma jika sah berdaftar bersama keluarga besar ABDR.
Dalam sibuk
mengarang terpandang pula status upline a.k.a mentor Shaklee saya, PM Nur Laila
Mukthar mengenai 4 Cara Bina Kesetiaan Pelanggan hasil tulisan
Jutawan Internet kita tidak lain dan tidak bukan Saudara Irfan Khairi. Jom
luangkan sedikit masa untuk membaca dan berkongsi ilmu membina kesetiaan
pelanggan.
Pelanggan yang setia akan memberi
pulangan berkali-kali gandanya. Untuk kejayaan perniagaan, fikirkan jangka masa
panjang dan cara memupuk kesetiaan pelanggan dan bukan hanya untuk mendapat
satu jualan sahaja.
Berikut
adalah 4 cara untuk mendapatkan kesetiaan pelanggan…
1. Perkhidmatan pantas
Masyarakat kini inginkan sesuatu dengan
pantas. Sekiranya anda mempunyai perniagaan yang memerlukan penghantaran,
hantar dalam masa 24 jam. Sekiranya pelanggan memulangkan barangan rosak untuk
diperbaiki, perbaiki dalam masa beberapa hari sahaja. Apabila anda menerima
email pelanggan, balas dalam masa 24 jam.
Sekiranya pelanggan memesan sesuatu dari
kedai anda, berlari sedikit untuk mendapatkan barang tersebut dari rak.
Sekiranya mendapat pesanan melalui online, lakukan penghantaran hari ini juga!
2. Perkhidmatan berkualiti
Kita sedia ketahui bahawa kualiti produk
dan perkhidmatan akan menentukan kejayaan sesuatu perniagaan. Produk dan
perkhidmatan berkualiti rendah sudah tentu akan mendapat masalah apabila
pelanggan merasakan mereka tirtipu dengan belian mereka. Bukan setakat itu
sahaja, berita perniagaan anda menjual produk berkualiti rendah juga akan mudah
tersebar oleh pelanggan-pelanggan yang tidak berpuas hati.
Tawani pelanggan anda dengan produk yang
berkualiti. Ia akan memberi keuntungan buat jangka masa yang panjang sekiranya
kualiti produk dan perkhidmatan anda sentiasa diperbaiki.
3. Selalu hubungi
Selalu hubungi prospek dan pelanggan
anda dengan informasi terkini, perkembangan anda, dan apa sahaja yang dapat
membantu mereka. Jangan lupa juga hubungi dan ucapan musim-musim perayaan atau
hari istimewa untuk pelanggan seperti hari lahir, ulang tahun perkahwinan, dan
sebagainya.
Ingat bahawa pesaingan amat sengit kini
dan usahawan pesaing akan melakukan pelbagai teknik dan strategi dalam menarik
pelanggan anda kepada mereka.
Sentiasa mengingatkan prospek dan
pelanggan anda bahawa anda masih wujud dan bersedia membantu mereka pada
bila-bila masa sahaja.
4. Xtra kepada pelanggan setia
Berikan sedikit xtra atau tambahan
istimewa kepada prospek dan bekas pelanggan. Diskaun kepada pelanggan lepas
akan dapat membina kesetiaan. Bekas pelanggan adalah sasaran yang paling baik untuk
perniagaan anda oleh kerana:
- Apabila
pernah membeli dari anda, kepercayaan dan kredibiliti anda telah dibina. Ini memudahkan lagi mereka melakukan belian
seterusnya, tambahan dengan pemberian diskaun khas untuk mereka.
- Apabila
pernah membeli dari anda, pelanggan sudah tahu kualiti, dan kepantasan
anda berniaga. Tidak lupa, oleh kerana anda sentiasa mengemaskini maklumat
terkini kepada bekas-bekas pelanggan anda, jenama perniagaan anda juga telah dibina untuk
memudahkan belian.
Dalam dunia perniagaan yang bersaing
sengit kini, kesetiaan pelanggan perlu dibina. Bukan sahaja pelanggan akan
terus membeli dari anda, tetapi juga mereka akan sentiasa mengesyorkan
(recommend) perniagaan anda kepada kenalan-kenalan mereka- promosi percuma
kepada perniagaan anda!
No comments:
Post a Comment