Tuesday 4 August 2015

4 Cara Bina Kesetiaan Pelanggan

Entri #41

Teks: Nasriah Abdullah
Foto: -
Sumber: Irfan Khairi 


Syukur Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah. 

Mendung! Ya, petang ni cuaca agak mendung sedikit. Adakalanya diselang-selikan dengan hujan renyai-renyai. Sedang mengarang ulasan-ulasan ebook yang diberikan secara percuma jika sah berdaftar bersama keluarga besar ABDR. 

Dalam sibuk mengarang terpandang pula status upline a.k.a mentor Shaklee saya, PM Nur Laila Mukthar mengenai 4 Cara Bina Kesetiaan Pelanggan hasil tulisan Jutawan Internet kita tidak lain dan tidak bukan Saudara Irfan Khairi. Jom luangkan sedikit masa untuk membaca dan berkongsi ilmu membina kesetiaan pelanggan. 



Pelanggan yang setia akan memberi pulangan berkali-kali gandanya. Untuk kejayaan perniagaan, fikirkan jangka masa panjang dan cara memupuk kesetiaan pelanggan dan bukan hanya untuk mendapat satu jualan sahaja.

Berikut adalah 4 cara untuk mendapatkan kesetiaan pelanggan…
1. Perkhidmatan pantas
Masyarakat kini inginkan sesuatu dengan pantas. Sekiranya anda mempunyai perniagaan yang memerlukan penghantaran, hantar dalam masa 24 jam. Sekiranya pelanggan memulangkan barangan rosak untuk diperbaiki, perbaiki dalam masa beberapa hari sahaja. Apabila anda menerima email pelanggan, balas dalam masa 24 jam.
Sekiranya pelanggan memesan sesuatu dari kedai anda, berlari sedikit untuk mendapatkan barang tersebut dari rak. Sekiranya mendapat pesanan melalui online, lakukan penghantaran hari ini juga!
2. Perkhidmatan berkualiti
Kita sedia ketahui bahawa kualiti produk dan perkhidmatan akan menentukan kejayaan sesuatu perniagaan. Produk dan perkhidmatan berkualiti rendah sudah tentu akan mendapat masalah apabila pelanggan merasakan mereka tirtipu dengan belian mereka. Bukan setakat itu sahaja, berita perniagaan anda menjual produk berkualiti rendah juga akan mudah tersebar oleh pelanggan-pelanggan yang tidak berpuas hati.
Tawani pelanggan anda dengan produk yang berkualiti. Ia akan memberi keuntungan buat jangka masa yang panjang sekiranya kualiti produk dan perkhidmatan anda sentiasa diperbaiki.
3. Selalu hubungi
Selalu hubungi prospek dan pelanggan anda dengan informasi terkini, perkembangan anda, dan apa sahaja yang dapat membantu mereka. Jangan lupa juga hubungi dan ucapan musim-musim perayaan atau hari istimewa untuk pelanggan seperti hari lahir, ulang tahun perkahwinan, dan sebagainya.
Ingat bahawa pesaingan amat sengit kini dan usahawan pesaing akan melakukan pelbagai teknik dan strategi dalam menarik pelanggan anda kepada mereka.
Sentiasa mengingatkan prospek dan pelanggan anda bahawa anda masih wujud dan bersedia membantu mereka pada bila-bila masa sahaja.
4. Xtra kepada pelanggan setia
Berikan sedikit xtra atau tambahan istimewa kepada prospek dan bekas pelanggan. Diskaun kepada pelanggan lepas akan dapat membina kesetiaan. Bekas pelanggan adalah sasaran yang paling baik untuk perniagaan anda oleh kerana:
  1. Apabila pernah membeli dari anda, kepercayaan dan kredibiliti anda telah dibina. Ini memudahkan lagi mereka melakukan belian seterusnya, tambahan dengan pemberian diskaun khas untuk mereka.
  2. Apabila pernah membeli dari anda, pelanggan sudah tahu kualiti, dan kepantasan anda berniaga. Tidak lupa, oleh kerana anda sentiasa mengemaskini maklumat terkini kepada bekas-bekas pelanggan anda, jenama perniagaan anda juga telah dibina untuk memudahkan belian.
Dalam dunia perniagaan yang bersaing sengit kini, kesetiaan pelanggan perlu dibina. Bukan sahaja pelanggan akan terus membeli dari anda, tetapi juga mereka akan sentiasa mengesyorkan (recommend) perniagaan anda kepada kenalan-kenalan mereka- promosi percuma kepada perniagaan anda!

No comments:

Post a Comment

Aroma Dapur Adhwa: Keria Gula Merah

Alhamdulillah. Penutup September dan pembuka Oktober, banyaknya berita-berita indah. Ingatkan bolehlah tidur dengan lena tapi kan sama ju...

Post Paling Popular