Thursday 7 January 2016

Part #7: Belajar 12 Masterpiece Seni Bisnes Start-Up


Teks: Nasriah Abdullah
Foto: Carian Google

Sumber: Haryzat Zulzahary, Penulis Genre & Modul-Modul Keusahawanan & Pelaburan. 

7 - Mencipta Metriks Yang Membantu Perkembangan Bisnes


Salah satu cara yang saya fokus untuk memastikan bisnes saya berkembang adalah dengan menumpukan pada metriks-metriks yang penting. Metriks-metrik ini terdiri daripada angka-angka yang diperolehi dari output satu proses bisnes yang dilakukan. Dengan mengetahui petunjuk ini maka anda dapat mengawal bisnes anda. Atau buat bisnes anda melonjak lebih jauh. Jadi ketahui dan cipta metriks untuk bisnes anda adalah satu ilmu yang tak patut anda 'skip'.

Selain itu belajar juga cara menetapkan KPI, Smart Number dan Cadance bisnes yang betul jadi bisnes anda akan grow dengan sepatutnya dan bukanya tak menentu grafnya. Bisnes saya grow dari setakat buat RM3,000 naik secara steady kepada RM10,000 sebulan dan seterusnya menghasilkan RM500,000 dalam masa 18 bulan dan akhirnya melepasi had 7 angka selepas itu.

Ilmu ini terbukti membantu dan menunjukkan hala tuju dan target yang jelas kepada semua yang terlibat dalam memajukan satu-satu bisnes yang ingin dibangunkan. Apabila semua faham apa yang berlaku dan perlu dilakukan dan dicapai maka bisnes anda akan grow secara automatik.

No comments:

Post a Comment

Aroma Dapur Adhwa: Keria Gula Merah

Alhamdulillah. Penutup September dan pembuka Oktober, banyaknya berita-berita indah. Ingatkan bolehlah tidur dengan lena tapi kan sama ju...

Post Paling Popular