Monday 4 January 2016

Part#4: Belajar 12 Masterpiece Seni Bisnes Start-Up


Teks: Nasriah Abdullah
Foto: Carian Google

Sumber: Haryzat Zulzahary, Penulis Genre & Modul-Modul Keusahawanan & Pelaburan. 


4 - Kuasai Kira-kira Bisnes Yang Penting

Kesemua ilmu kira-kira bisnes yang anda perlu tahu akan didedahkan di dalam bahagian ini. Dari ilmu kira-kira bajet, ROI hinggalah ke Forecast. Ramai yang mulakan bisnes tanpa tahu angka-angka wajib bisnes mereka kerana meraka tidak tahu bagaimana nak membuat kira-kira bisnes mereka. Saya pun dahulu macam itu.


Dengan ilmu kira-kira ini anda boleh tahu berapakah jualan yang perlu anda hasilkan agar bisnes anda terus kekal dan tidak rugi - OPM/TPM. Dengan ilmu kira-kira ini juga anda boleh ramalkan jualan yang boleh anda sentuh. Berniaga tanpa ilmu kira-kira bisnes umpama berniaga gaya ilham yang mana anda tidak tahu apa sebenarnya yang perlu diketahui dengan prestasi bisnes anda melainkan main agak-agak sahaja. Ingatkan untung rupanya rugi. Salah satu bisnes saya pernah buat sehingga RM400,000 setahun tetapi sebenarnya rugi RM7,000 setiap bulan - Akibat tak tahu kira-kira bisnes! Jadi kuasai ilmu kira-kira bisnes ini maka insyaAllah bisnes anda akan kekal dan selamat.

No comments:

Post a Comment

Aroma Dapur Adhwa: Keria Gula Merah

Alhamdulillah. Penutup September dan pembuka Oktober, banyaknya berita-berita indah. Ingatkan bolehlah tidur dengan lena tapi kan sama ju...

Post Paling Popular