Wednesday 3 August 2016

Aku Bermula Di Akademi Bekerja Di Rumah



Teks: Nasriah Abdullah
Foto: -

Sentuh bab menulis, aku bukanlah orang yang bijak mengatur dan menyusun ayat. Nak terbit buku? Masih jauh di persimpangan. Masih tersusun rapi dalam angan-angan indah.

Aku bermula di ABDR. Walau minat pada karangan sejak dibanggu sekolah rendah lagi tapi minat itu telah terkubur lama.

Ilmu menulis, ini mulanya dengan membaca status sahabat-sahabat di alam maya termasuklah buku-buku motivasi. Ilmu-ilmu menulis juga banyak ku kutip dari blog-blog blogger.

Kemudian, sampailah satu tahap aku merasa bosan. Bosan akibat jatuhnya semangat motivasi. Hilang keyakinan diri.  Setelah itu, aku cuba bangkit dan sedar perlunya berguru. Akhirnya, aku bermula di Akademi bekerja Di Rumah.

Aku belajar bersama Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR). Guru dan mentor ku ialah Puan Anys Idayu Zakaria dan Puan Masayu Ahmad. Aku memilih bersama ABDR kerana dapat belajar secara online walaupun hakikatnya aku tidak berapa yakin dengan keputusan yang aku buat ketika itu.

Sedikit demi sedikit aku mula termotivasi sendiri. Semangat diri kembali pulih setelah 3 minggu bersama ABDR. Usaha yang sedikit telah membuahkan hasil. Sejak itu aku mula menyusun langkah.

Hari demi hari berlalu aku sudah mula mahu serius. Tapi masih belum fokus. Masih tercari-cari apa yang aku mahu tulis. Apa yang aku mahu kongsikan? Disebabkan itu aku masih perlu bimbingan dan tunjuk ajar kedua-dua guru dan mentor ku.

Aku mahu lebih tahu potensi diri. Perjalanan ku belum tamat kerana ianya baru bermula. Umpama anak kecil yang masih baru belajar berkaki empat. Masih banyak yang perlu dipelajari dan diperbaiki.


No comments:

Post a Comment

Aroma Dapur Adhwa: Keria Gula Merah

Alhamdulillah. Penutup September dan pembuka Oktober, banyaknya berita-berita indah. Ingatkan bolehlah tidur dengan lena tapi kan sama ju...

Post Paling Popular