Tuesday 3 January 2017

Doa Buat Ibu Bapa




Ya Allah, 
Ampunilah dosa-dosaku serta kedua ibu bapaku dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil.

Ya Allah, Ya Rahim Ya Karim
Jadikanlah aku hamba-Mu dan umat Muhammad SAW yang beriman kepada Mu dan berbakti kepada kedua ibu bapa ku.

Ya Allah,
Ampunkanlah dosa kedua ibu bapa ku. Kasihilah mereka sebagaimana mereka mengasihi ku ketika aku kecil. Bukakanlah pintu hati mereka untuk beriman kepada-Mu. Aku terlalu banyak terhutang budi kepada mereka.

Ya Allah,
Terlalu banyak budi mereka yang ku balas dengan menyakiti hati mereka. Kasih sayang mereka ku balas dengan kata-kata menentang sedangkan ku tahu, Engkau melarang menyebut walaupun perkataan "huh" kepada mereka. Adakalanya didikan dan asuhan mereka aku ambil ringan. Aku lupa ya Allah, berkat usaha, asuhan dan didikan merekalah aku berjaya kini, keselesaan sanggup dilupakan ketika mengandungkan aku.

Kesakitan yang amat sangat sanggup dilalui ketika melahirkan aku.
Tidur malam mereka aku ganggu.
Titik peluh mereka basah kering demi membesarkan aku. 
Tidak pernah mereka mengadu letih.
Tidak pernah mereka mengadu sakit.
Lauk yang dimulut sanggup mereka luah untuk diberikan kepada ku .
Harta yang dikumpul sanggup dilepaskan untuk pendidikanku.

Namun, selama ini aku lupa semua itu ya Allah kerana mereka tidak pernah merungut kepadaku, ya Allah. Kerana mereka tidak pernah mengadu kepadaku ya Allah.

Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim,
Dimalam ini aku terkenang semua itu.
Dimalam ini aku mengadu kepada-Mu ya Allah.
Dimalam ini aku memohon sepenuh hati kepada-Mu ya Allah.
Rahmatilah mereka, ampunilah dosa-dosa mereka

Ya Allah,
Perkenankanlah doa ku ini dan jadikanlah ini doa anak yang soleh yang Engkau janjikan akan diperkenankan ya Allah ya Tuhanku.

Maha Suci Allah Yang Maha Besar,
Engkau jadikanlah anak-anak ku dari orang-orang yang soleh yang mendoakan keampunanku daripada-Mu ya Allah. Jadikanlah mereka sebagai anak kunci pintu syurga ku ya Allah dan jangan Engkau jadikan mereka anak kunci ku ke neraka-Mu

Teguhkanlah iman mereka ya Allah. Jauhilah mereka dari siksa-Mu ya Allah.
Tuhan Sekelian Alam.

Aamiin... Aamin Ya Rabbal a'lamin.........



No comments:

Post a Comment

Aroma Dapur Adhwa: Keria Gula Merah

Alhamdulillah. Penutup September dan pembuka Oktober, banyaknya berita-berita indah. Ingatkan bolehlah tidur dengan lena tapi kan sama ju...

Post Paling Popular